X Powietrze
GDZIE JEST POWIETRZE?
„Czary- mary” to zajęcia dodatkowe w grupie Pszczółek prowadzone w formie doświadczeń i eksperymentów. Mają one uczyć, bawić i zachęcać dzieci do poznawania świata i różnorodnych zjawisk. Przeważać ma jednak dobra zabawa!
Cele prowadzonych doświadczeń i eksperymentów:
- Rozbudzanie zainteresowań fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami oraz lepsze ich zrozumienie.
- Wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności pozwalające mu zrozumieć zachodzące procesy.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku rozwijanie twórczej postawy.
- Samodzielne podejmowanie działań, prowadzenie obserwacji i eksperymentów oraz wyciąganie wniosków.
Ostatnio „Pszczółki” sprawdzały czy powietrze jest wszędzie i czy jest ono niezbędne do życia. Wykonane eksperymenty potwierdziły nasze przypuszczenia. Choć niektóre mocno zadziwiały!
- BULGOTANIE
Wydychane przez dzieci powietrze pokazywało się w postaci bąbelków, które wypływały na powierzchnię. Powietrze jest bezbarwne, normalnie go nie widać. Dopiero w momencie pojawiania się bąbelków możemy je zauważyć.
- POMPOWANIE BALONIKÓW
Powietrze przyjmuje kształt pojemnika, w tym wypadku balonika, w którym się znajduje.
- CZY DA SIĘ ŻYĆ BEZ POWIETRZA?
Dzieci nabierały powietrza. Następnie próbowały zatkać nos , zamknąć buzię i sprawdzały jak długo można wytrzymać. Oj, nie za długo!
- JAK POWSTAJE WIATR?
Strumień powietrza z napompowanego balona zdmuchiwał kolorowe piórka ze stolików. Ściśnięte w balonie powietrze wylatuje z dużą siłą i tak powstaje wiatr. Ale było radości! Podobnie działo się z kartkami papieru, na które nakierowano strumień powietrza z suszarki.
Ustawiając dysze suszarki do góry można unieść nie tylko jednego ale więcej balonów. Można je także wprawić w ruch.
Dzieci już wiedzą, że: powietrze jest wszędzie, jest bezbarwne, bez zapachu i do tego niewidzialne. Ale jest niezbędne do życia!
Gabriela Cz.