Kalendarium

Niedziela, 2024-04-28

Imieniny: Bogny, Walerii

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1168377
  • Do końca roku: 247 dni
  • Do wakacji: 54 dni

Kartka z kalendarza

Zajęcia twórczego myślenia

                       

 

ZAJĘCIA TWÓRCZEGO MYŚLENIA

prowadzone w ramach projektu „Akademia Malucha”

współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego

 

 

            Wiek przedszkolny jest najlepszym momentem na podjęcie stymulacji twórczego rozwoju dziecka poprzez zabiegi metodyczne i organizacyjne, ponieważ jest to wiek intensywnego rozwoju wyobraźni, fantazji i zabaw twórczych, okres dociekliwych pytań i poszukiwań własnych rozwiązań, uczestnictwa i inicjatywy w organizowaniu zabaw tematycznych, naturalnej kreatywności i pomysłowości. Jest to też okres rozbudzonej i spontanicznej ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej oraz ujawniania się pierwszych oznak uzdolnień kierunkowych.

Zajęcia twórczego myślenia odbywają się  w Samorządowym Przedszkolu w Pacanowie od marca 2020r. do grudnia 2020r. raz w tygodniu i trwają 30minut w ramach realizacji projektu "AKADEMIA MALUCHA". Uczestniczą w nich dzieci z grupy "Motylki".

Za twórcze myślenie małego i dużego człowieka,  odpowiada kilka mechanizmów, m.in. umiejętność posługiwania się metaforami, abstrahowanie, dedukowanie, kojarzenie oraz przetwarzanie zdobytej wiedzy. Możliwość działania, rozwiązywania problemów czy pokazywania i poznawania nowych rzeczy. Powinniśmy pozwalać na dokonywanie wyborów, decydowanie nawet o najprostszych rzeczach, np. co chce robić na spacerze. W ten sposób zachęca się dziecko do myślenia, do formułowania odpowiedzi innych niż „tak” lub „nie.

Zachęcajmy do zabawy, kredkami i klockami. Lepiej unikać telewizji oraz gier komputerowych – są one osadzone w pewnych schematach i odpowiadają raczej za procesy odtwórcze niż twórcze.

Celem zajęć jest pobudzanie dzieci do  kreatywności czyli  twórczego myślenia. Dziecko  kreatywne uczy się otwartości, tolerancji oraz wychodzenia poza schematy myślowe – dajemy mu możliwość kwestionowania tego, co już poznane, i odkrywanie tego na nowo.

Dlatego tak ważne jest kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem oraz stymulowanie i gimnastyka mózgu już od najmłodszych lat. Ważne jest też, aby twórczość, zwłaszcza spontaniczną, nagradzać i zachęcać do dalszej zabawy.

 

Ewa Kapusta