W "Krainie barw"
KRAINA BARW
Kolory są nieodłącznym elementem naszego otoczenia. Wpływają na emocje, doznania, rozumienie świata i relacje z innymi. Są elementem wyrazu i nawet mimowolnie stanowią środek komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia jest jednym z elementów wychowania. W konsekwencji wpływa na wrażliwość, estetykę i rozwój kreatywności.
Znajomość kolorów i umiejętność ich rozpoznawania nie jest wrodzona. Dziecko musi się tego nauczyć. Dziecko trzyletnie powinno rozpoznawać i nazywać poprawnie cztery kolory: czerwony, zielony, żółty i niebieski. W świat kolorów wprowadzamy dziecko powoli i spontanicznie. Nauki kolorów i ich utrwalania uczymy poprzez zabawę. Ciekawą formą utrwalenia barw będą „kolorowe dni w przedszkolu”. Dziecko obserwując przez cały dzień pobytu w placówce jeden kolor, słuchając wierszy, piosenek wykonując prace plastyczne i doświadczając ich wszystkimi zmysłami, na pewno szybko utrwali daną barwę.
Zabawa kolorami jest jednym ze sposobów poznawania świata przez dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Otaczające nas kolory rozwijają myślenie, inteligencję, wyobraźnię.
W dniu 27.09.2018r Muchomorki wzięły udział w zajęciu „Kolorowy świat” z cyklu „KRAINA BARW”.
Głównym zamierzeniem projektu jest podejmowanie różnorodnych działań dotyczących poznawania, nazywania kolorów, zabaw z kolorami. Działania te będą realizowane w tej grupie przedszkolnej podczas zajęć i zabaw cyklicznie raz w miesiącu.
Cele tego programu to;
– utrwalanie umiejętności rozpoznawania kolorów podstawowych;
_ poznanie kolorów pochodnych- umiejętności mieszania barw podstawowych
– stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci;
– stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy,
– integrowanie dzieci podczas wspólnej zabawy,
– uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
– rozbudzanie i ukierunkowanie aktywności dzieci,
– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania,
– rozumienie konieczności ochrony przyrody;
– udział w „kolorowych dniach” przedszkolnych.
Podczas pierwszego zajęcia 4 latki wysłuchały piosenki „Kolorowe kredki”, nazywały kolory kredek, wzięły udział w zabawie „Jesienne liście”. Słuchając opowieści pajaca Pilu z książki „Kolory” rozpoznawały barwy farb wyliczając, co może być w danym kolorze: np. owoce warzywa, przedmioty. Dowiedziały się też jak z kolorów podstawowych powstają kolory pochodne, jakie farby należy pomieszać by otrzymać kolor zielony czy fioletowy. Zajęcia zakończyła zabawa z wielkimi kredkami i wspólne kolorowe zdjęcie.
Kolejne zajęcia z tego cyklu odbędą się w październiku i będzie to……”czerwony dzień”. Już od dziś szykujmy czerwone stroje, by każdy mógł wybrać się do Krainy Czerwonolandii J
Barbara Żurek