Zajcia sportowe
Program zajęć sportowych w przedszkolu
,, Wyginam śmiało ciało”
W obecnych czasach zauważamy zmniejszanie się spontanicznego zapotrzebowania na wysiłek fizyczny, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Coraz więcej dzieci ma problemy z nadwagą, za którą idą dalsze problemy zdrowotne. Zabawa i przebywanie na świeżym powietrzu zastępowane są dzisiejszymi wynalazkami techniki- komputery, konsole do gier, DVD.
W wieku przedszkolnym u dzieci zaczyna się żywy i wielokierunkowy rozwój ruchowy. Dzieci są bardzo podatne na kształtowanie się nawyków niezbędnych dla zdrowia, właściwego rozwoju, sprawności fizycznej i zdolności ruchowych.
Sprawność fizyczna zależy przede wszystkim od wieku i poziomu rozwoju psychofizycznego, ale przede wszystkim od dotychczasowych działań i nabytych umiejętności.
Dzięki gimnastyce całego ciała kształtuje się sylwetka, ale także gibkość i skoczność. Dzieci uczą się kontrolować ruch i swoje ciało, poznają swoje możliwości. Zajęcia łączące zabawę, ruch i muzykę sprawiają, iż dzieci się ośmielają, nabierają pewności siebie, poznają swoje ciało, łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami.
Zgodnie z przysłowiem „W zdrowym ciele zdrowy duch” już od najmłodszych lat należy w dzieciach zaszczepiać miłość do sportu, do ruchu w różnych formach, by mogły się dobrze rozwijać we wszystkich sferach życia.
Program zajęć sportowych skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym.
Istotną sprawą jest wspomaganie dzieci w ich całościowym rozwoju.
Zajęcia ruchowe to nauka połączona z radością i swobodą.
Głównym celem programu jest:
- zachęcenie i wytworzenie u dzieci potrzeby regularnej aktywności fizycznej;
- spędzanie czasu na świeżym powietrzu;
- wspomaganie rozwoju psychofizycznego;
- przekonanie, że aktywność ruchowa daje wielką przyjemność, korzyści dla całego organizmu, relaks;
- odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych.
Cele szczegółowe:
- zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną;
- uświadomienie dzieciom ich możliwości;
- znajomość różnych rodzajów ćwiczeń, gier i zabaw;
-rozwijanie umiejętności wykonywania podstawowych ćwiczeń z zakresu aktywności fizycznej;
- nabywanie umiejętności współpracy w grupie;
- nabywanie świadomości poczucia własnego ciała.
Treści nauczania i działania edukacyjne
Dbałość o właściwy i wszechstronny rozwój umiejętności i sprawności ruchowej
obejmuje różne etapy i działania.
- Przekazanie podstawowych informacji dotyczących bezpieczeństwa podczas zajęć.
- Wykształcenie potrzeby czynnego wypoczynku.
- Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu nazewnictwa części ciała i konkretnych ćwiczeń.
- Oswojenie z przyborem- piłka, szarfa, woreczek, skakanka, itp.
- Ćwiczenia w formie zabaw rozwijające zwinność, zręczność, gibkość.
- Ćwiczenia koordynacyjne całego ciała.
- Nauka panowania nad swoimi emocjami w trakcie gier i zabaw z elementami współzawodnictwa.
- Wykształcenie nawyku dokładnego wykonywania poszczególnych czynności.
- Umożliwienie dzieciom współtworzenia zajęć- wybór ćwiczeń, zabaw, gier.
Metody i formy
Sposoby działań z dziećmi w czasie zajęć ruchowych powinny pomagać ich rozwojowi w wielu sferach: poznawczej, motorycznej, emocjonalnej. Powinny one być dostosowane do ich możliwości i potrzeb.
W trakcie zajęć mogą być stosowane następujące metody:
1. Metody odtwórcze:
- zabawy naśladowcze,
- metoda zabawowo-naśladowcza,
- metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),
- metoda ścisła.
2. Metody twórcze:
- metoda opowieści ruchowej,
- gimnastyka twórcza,
- gimnastyka rytmiczna
3. Metody intensyfikujące zajęcia ruchowe:
- metoda stacyjna,
- metoda zadań dodatkowych,
- tor przeszkód i ścieżka zdrowia
Zajęcia mogą być prowadzone także w formie aerobiku, zumby, relaksacyjnej, z użyciem chusty animacyjnej- połączenie przyjemnego z pożytecznym.
Opis przewidywanych osiągnięć
Dziecko:
- wie, że aktywność ruchowa jest niezbędna dla zdrowia,
- zna zasady zachowania podczas zajęć,
- jest otwarte, koleżeńskie i pewne siebie,
- panuje nad swoimi emocjami podczas różnych czynności związanych z elementami współzawodnictwa,
- potrafi wykonywać poznane wcześniej ćwiczenia gimnastyczne,
- potrafi czerpać radość ze wspólnie spędzonego czasu,
- potrafi aktywnie wypoczywać.
Dupońka Agnieszka