Kalendarium

Środa, 2024-04-24

Imieniny: Bony, Horacji

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1166315
  • Do końca roku: 251 dni
  • Do wakacji: 58 dni

Kartka z kalendarza

Zajcia sportowe

Program zajęć sportowych w przedszkolu

,, Wyginam śmiało ciało”

 

 W obecnych czasach zauważamy zmniejszanie się spontanicznego zapotrzebowania na wysiłek fizyczny, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  Coraz więcej dzieci ma problemy z nadwagą, za którą idą dalsze problemy zdrowotne. Zabawa i przebywanie na świeżym powietrzu zastępowane są dzisiejszymi wynalazkami techniki- komputery, konsole do gier, DVD.

  W wieku przedszkolnym u dzieci zaczyna się żywy i wielokierunkowy rozwój ruchowy. Dzieci są bardzo podatne na kształtowanie się nawyków niezbędnych dla zdrowia, właściwego rozwoju, sprawności fizycznej i zdolności ruchowych.

  Sprawność fizyczna zależy przede wszystkim od wieku i poziomu rozwoju psychofizycznego, ale przede wszystkim od dotychczasowych działań i nabytych umiejętności.

  Dzięki gimnastyce całego ciała kształtuje się sylwetka, ale także gibkość i skoczność. Dzieci uczą się kontrolować ruch i swoje ciało, poznają swoje możliwości. Zajęcia łączące zabawę, ruch i muzykę sprawiają, iż dzieci się ośmielają, nabierają pewności siebie, poznają swoje ciało, łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami.

  Zgodnie z przysłowiem „W zdrowym ciele zdrowy duch” już od najmłodszych lat należy w dzieciach zaszczepiać miłość do sportu, do ruchu w różnych formach, by mogły się dobrze rozwijać we wszystkich sferach życia.

   Program zajęć sportowych skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym.

Istotną sprawą jest wspomaganie dzieci w ich całościowym rozwoju.

Zajęcia ruchowe to nauka połączona z radością i swobodą.

   Głównym celem programu jest:

- zachęcenie i wytworzenie u dzieci potrzeby regularnej aktywności fizycznej;

- spędzanie czasu na świeżym powietrzu;

- wspomaganie rozwoju psychofizycznego;

- przekonanie, że aktywność ruchowa daje wielką przyjemność, korzyści dla całego      organizmu, relaks;

-  odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych.

 

    Cele szczegółowe:

- zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną;

- uświadomienie dzieciom ich możliwości;

- znajomość różnych rodzajów ćwiczeń, gier i zabaw;

-rozwijanie umiejętności wykonywania podstawowych ćwiczeń z zakresu       aktywności fizycznej;

-  nabywanie umiejętności współpracy w grupie;

- nabywanie świadomości poczucia własnego ciała.

 

Treści nauczania i działania edukacyjne

    Dbałość o właściwy i wszechstronny rozwój umiejętności i sprawności ruchowej                                                                                          

  obejmuje różne etapy i działania.

  1. Przekazanie podstawowych informacji dotyczących bezpieczeństwa podczas zajęć.
  2. Wykształcenie potrzeby czynnego wypoczynku.
  3. Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu nazewnictwa części ciała i konkretnych ćwiczeń.
  4. Oswojenie z przyborem- piłka, szarfa, woreczek, skakanka, itp.
  5. Ćwiczenia w formie zabaw rozwijające zwinność, zręczność, gibkość.
  6. Ćwiczenia koordynacyjne całego ciała.
  7. Nauka panowania nad swoimi emocjami w trakcie gier i zabaw z elementami współzawodnictwa.
  8. Wykształcenie nawyku dokładnego wykonywania poszczególnych czynności.
  9. Umożliwienie dzieciom współtworzenia zajęć- wybór ćwiczeń, zabaw, gier.

Metody i formy

Sposoby działań z dziećmi w czasie zajęć ruchowych powinny pomagać ich rozwojowi w wielu sferach: poznawczej, motorycznej, emocjonalnej. Powinny one być dostosowane do ich możliwości i potrzeb.

W trakcie zajęć mogą być stosowane następujące metody:

1. Metody odtwórcze:

- zabawy naśladowcze,

- metoda zabawowo-naśladowcza,

- metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),

- metoda ścisła.

2. Metody twórcze:

- metoda opowieści ruchowej,

- gimnastyka twórcza,

- gimnastyka rytmiczna

3. Metody intensyfikujące zajęcia ruchowe:

- metoda stacyjna,

- metoda zadań dodatkowych,

- tor przeszkód i ścieżka zdrowia

 Zajęcia mogą być prowadzone także w formie aerobiku, zumby, relaksacyjnej, z użyciem chusty animacyjnej- połączenie przyjemnego z pożytecznym.

 

 

 

Opis przewidywanych osiągnięć

Dziecko:

-  wie, że  aktywność ruchowa jest niezbędna dla zdrowia,

- zna zasady zachowania podczas zajęć,

- jest otwarte, koleżeńskie i pewne siebie,

- panuje nad swoimi emocjami podczas różnych czynności związanych z elementami współzawodnictwa,

- potrafi wykonywać poznane wcześniej ćwiczenia gimnastyczne,

-  potrafi czerpać radość ze wspólnie spędzonego czasu,

- potrafi aktywnie wypoczywać.

 

                                                                             Dupońka Agnieszka