Program " Polak Mały"
Program "Polak Mały"
Patriotyzm małego dziecka kształtuje się poprzez codzienne działania wychowawcze i dydaktyczne prowadzone w przedszkolu, wiążące się z wieloma treściami zawartymi w podstawie programowej. To naturalne przejście od poznawania treści związanych z najbliższym dziecku środowiskiem (rodzina, przedszkole) aż do środowiska dalszego: miejscowości, regionu, kraju. Przechodząc od tego prostego patriotyzmu do coraz szerszego, związanego z obrzędami, zwyczajami i symboliką narodową, uświadamiamy dzieciom, kim jesteśmy, skąd się wywodzimy, jaka jest nasza przeszłość. Ucząc dziecko bycia Polakiem, trzeba nauczyć go również bycia dobrym kolegą, koleżanką, przedszkolakiem, synem, córką, co w przyszłości może zaprocentować postawą dobrego ucznia, studenta, pracownika, sąsiada, szefa, świadomego swoich praw i obowiązków obywatela.
CELE PROGRAMU
Opierając się na założeniach wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego określamy cele dla programu, zadania dla nauczyciela oraz umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazać się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego. Zakłada się, że cele powinny pełnić funkcję orientacyjną, gdyż nie wszystkie zostaną przełożone na konkretne zachowania i mierzalne umiejętności.
Cele poznawcze
- poznanie historii powstania państwa polskiego, symboli narodowych
- poznanie historii Święta Niepodległości Polski
- zrozumienie znaczenia symboli oraz prawidłowych zachowań w trakcie słuchania hymnu Polski
- pozytywne ocenianie i naśladowanie uznanych tradycją zachowań podczas uroczystości przedszkolnych i państwowych.
Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz celami zawartymi w programie zakładamy, że dziecko kończące edukację przedszkolną:
pozna historię własnej rodziny (znajomość imion rodziców, dziadków, rodzeństwa, miejsca zamieszkania)
będzie wiedziało, że jest Polakiem
pozna znaczenie wytworów kultury narodowej i wybranych tradycji narodowych i regionalnych (legendy, zwyczaje, obyczaje, stroje, tańce)
będzie miało właściwy emocjonalny stosunek do historii ojczyzny, do miejsc pamięci narodowej i bohaterów narodowych
będzie znało i szanowało symbole narodowe własnego kraju
pozna i doświadczy różnorodnych sposobów komunikowania się z ludźmi i zdobywania informacji w sposób werbalny i niewerbalny
- będzie otwarte i aktywne w stosunku do ludzi i świata.
Ewa Kapusta