Piątek, 19 kwietnia 2024

Program wychowawczo- profilaktyczny



PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W PACANOWIE

 

 

WSTĘP
   Program wychowawczo-profilaktyczny przeznaczony jest do realizacji w przedszkolu i w swoim założeniu obejmuje pracę wychowawczo-profilaktyczną nad całością osobowości dziecka z uwzględnieniem kształtowania sfery psychicznej, duchowej i fizycznej. Wdrażanie programu równolegle przez rodziców i nauczycieli, tworzenie jednorodnego środowiska wychowawczego jest jedną z najskuteczniejszych metod w profilaktyce wszelkich zachowań patologicznych.



Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59 i 949).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego  2017r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego  dla szkoły podstawowej , w tym dla uczniów z niepełnosprawością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym , kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia , kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z dnia 24 lutego 2017r. poz.356).



Tworząc program wychowawczo- profilaktyczny przedszkola trzeba się kierować poniższymi zasadami:
1. Zasada dobra dziecka, zgodnie z którą, wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka,
2.Zasada równości, zgodnie z którą wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola, niezależnie od stanu psychicznego, fizycznego, materialnego, są traktowane tak samo.
3. Zasada tolerancji i akceptowania odmienności innych dzieci i ludzi.
4. Zasada ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, zgodnie z którą zadaniem przedszkola jest działanie mające na celu uświadomienie rodzicom ich roli w wychowywaniu dziecka i pozyskanie rodziców do współpracy.

Zadania przedszkola:
1. Zbadać oczekiwania rodziców w zakresie metod wychowawczych.
2. Poznać i stosować metody skutecznego oddziaływania wychowawczego.
3. Systematycznie prowadzić zajęcia profilaktyczno - edukacyjne uczące dzieci, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach oraz chroniące je przed niebezpieczeństwem.
4. Współdziałać z instytucjami oraz specjalistami w celu otoczenia opieką i terapią
dzieci dotknięte przemocą.
5. Współdziałać z rodzicami, wykorzystując skuteczne środki komunikacji
interpersonalnej dla wspólnego rozwiązywania problemów.
6. Wspierać działania wychowawcze rodziców, integrować oddziaływania wychowawcze własne, rodziny i środowiska.
7. Prowadzić dostosowane do możliwości dzieci formy wyrabiające asertywność, poczucie własnej wartości, umiejętności słuchania innych i skutecznej komunikacji  międzyludzkiej.
8. Stosować system wzmocnienia pozytywnych zachowań dzieci.
9. Uczyć tolerancji i akceptacji inności.
10. Przygotować dzieci  do rozumienia emocji , uczuć własnych i innych ludzi, dbania o zdrowie psychiczne.

Obowiązki nauczycieli.:
1. Systematycznie poszerzać zakres swoich kompetencji wychowawczych.
2. Poznać środowisko wychowawcze dziecka, w szczególności oczekiwania rodziców wobec przedszkola.
3. Tworzyć bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i
psychiczne.
4. Kształtować powszechnie uznane postawy, zgodne z wartościami: dobra, prawdy,  piękna, miłości.
5. Stosować środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci.
6. Eliminować zachowania niepożądane.
7. Ściśle współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań
wychowawczych.
8. Wzajemnie wspierać swoje działania w ramach współpracy koleżeńskiej.


Zadania do realizacji, założenia programu.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
samoobsługa,
zabawy samorzutne,
zajęcia i zabawy zorganizowane,
spożywanie posiłków,
spacery, wycieczki, zabawy na powietrzu.


Cele ogólne:
Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu
o wzmocnienia pozytywne.
 Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych.
Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
 Promocja zdrowego stylu życia.
Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.
Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.








Cele strategiczne    Cele szczegółowe
1.Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych, zdrowotnych  i kulturalnych.    poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,
dbanie o higienę własnego ciała i schludny wygląd,
samodzielne i kulturalne korzystanie z toalety,
dostosowanie ubioru odpowiedniego do pogody i pory roku,
częste przebywanie na powietrzu o każdej porze roku,
udział w ćwiczeniach gimnastycznych  – korygowanie wad postawy,
przyjmowanie i utrzymywanie prawidłowej pozycji ciała,
rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej ( szczepienia ochronne, wizyty  u stomatologa, pediatry i innych specjalistów).
unikanie kontaktów bezpośrednich z osobą chorą,
wdrażanie nawyków higienicznych i kulturalnych,
usamodzielnianie dziecka,
eliminowanie zachowań agresywnych,
przestrzeganie kompromisu w zabawie,
poznanie zasad savoir-vivre’.



2. Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie.    
budowanie systemu wartości,
wskazywanie dzieciom tego co dobre i złe,
kształtowanie odporności emocjonalnej,
rozpoznawanie i nazywanie uczuć, emocji,
radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
radzenie sobie ze stresem i porażkami,
podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania,
nabywanie nawyków poprawnego stosowanie zwrotów grzecznościowych,
przestrzeganie umów i zasad,
kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi,
stwarzanie warunków sprzyjających zgodnej zabawie,
kształtowanie przynależności do grupy i rodziny.


3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych.    
nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczycieli,
współdziałanie z rówieśnikami,
zgodne współdziałanie w zespole i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji,
rozumienie konieczności szanowania działalności innych (nieprzeszkadzanie innym),
uważne słuchanie,
szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,
uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach.


4. Wdrażanie do zachowań proekologicznych, dbałości o środowisko wokół nas.    
kształtowanie poczucia dzieci, iż należy dbać o środowisko i chronić je przed zanieczyszczeniem,
poznanie skutków skażenia wody, gleby i powietrza,
udział w przedstawieniach o tematyce proekologicznej,
umiejętne segregowanie odpadów,
zorganizowanie wycieczki do ZGOK w Rzędowie.
5. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole.    przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw,
zachowanie prawidłowej postawy przy stole,
prawidłowe posługiwanie się sztućcami,
stosowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków, wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności.
6. Przestrzeganie umów dotyczących zachowania bezpieczeństwa na terenie placówki.    poruszanie się na terenie przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa,
bezpieczne korzystanie z zabawek, sprzętu ogrodowego, materiałów, przyborów i narzędzi,
sygnalizowanie zauważonego niebezpieczeństwa (skaleczenia, złe samopoczucie),
posługiwanie się własnym imieniem, nazwiskiem, adresem zamieszkania,
7. Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym.    przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
stosowanie różnorodnych elementów odblaskowych.
rozumienie zakazu spożywania nieznanych, owoców, roślin, grzybów czy pokarmów nieznanego pochodzenia oraz zbliżania się do nieznanych zwierząt,
nieoddalanie się od grupy,
reagowanie na sygnał nauczyciela,
nauka bezpiecznych relacji w stosunku do nieznanych osób,
właściwe zachowanie się podczas korzystania ze środków transportu,
przestrzeganie zasad nie niszczenia przyrody,
unikanie zabawy zapałkami,
właściwe zachowanie się podczas korzystania ze środków transportu,
przestrzeganie zasad nie niszczenia przyrody,
unikanie zabawy zapałkami, rozpalania ognisk w lesie mogących być przyczyną pożarów,
przestrzeganie zakazu zabawy lekarstwami, środkami chemicznymi i innymi nieznanymi przedmiotami,
zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami obcymi np. nie przyjmowanie od nich prezentów, pokarmów, odmawianie pójścia na spacer, nie otwieranie drzwi nieznajomym, przestrzeganie zakazu wsiadania do pojazdów osób nieznajomych,
umiejętne zachowanie w razie zgubienia się w tłumie, w sklepie, na imprezie.

8. Wdrażanie do walki z nałogami .    poznanie zgubnych skutków różnych nałogów dla zdrowia człowieka,
rozumienie zakazu spożywania różnego rodzaju używek,
nauka asertywności.
9. Zachęcanie do udziału w zajęciach ruchowych połączonych z profilaktyką wad postawy.    stosowanie gier i zabaw sprawnościowych,
nauka utrzymania prawidłowej postawy ciała i wynikającej korzyści z takiej postawy dla całego organizmu,
zachęcanie dzieci do aktywnego wypoczynku.




REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W NASZYM PRZEDSZKOLU
I.  Zachowanie obowiązujące podczas spożywania posiłków:
Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
Jemy w ciszy tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli ( szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie ), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
Po usłyszeniu wypowiedzianego przez dyżurnych hasła „dziękuję”  odpowiadamy również „dziękuję”,  cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło.
II.  Zachowanie w łazience
Mycie rąk
Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły.
Moczymy ręce, aby rozpuściło się trochę mydło, które usuwa brud.
Pocieramy namydlone ręce, by wytworzyć pianę tak, aby każdy palec był umyty.
Płuczemy ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.
Zakręcamy kran.
Otrząsamy ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć posadzki.
Wycieramy bardzo dokładnie dłonie i każdy palec oddzielnie.
Odwijamy rękawy i zapinamy je ( gdy ktoś ma kłopoty prosi o pomoc kolegę lub panią ).
III.  Zachowanie w szatni
Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce.
Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży( odwrotnie niż przy ubieraniu ).
Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
IV. Zachowanie w sali
Mów umiarkowanym głosem.
Nikogo nie bij.
Sprzątaj po sobie.
Używaj słów: proszę, dziękuję, przepraszam.
Bieganie w sali jest zabronione.
V. Stosowane nagrody- wzmocnienia pozytywne
pochwała indywidualna,
pochwała przed całą grupą,
pochwała przed rodzicami,
pochwała przez umieszczenie na tablicy motywującej do dobrego zachowania nagrody ( ustalonej w grupach),
nagroda poprzez sprawienie dziecku przyjemności wybrania przez niego nagrody, na którą będzie „pracował” ( np. ciekawa zabawka, ulubiona gra dziecka itp. ).
VI. Stosowane kary ( konsekwencje nieprzestrzegania zasad )
kara naturalna – zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody,
odmówienie dzieciom przyjemności,
czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
„krzesełko do myślenia” ( poduszka ) chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania.
VII. Kodeks przedszkolaka.
Wspólnie, zgodnie i bezpiecznie bawię się z dziećmi.
Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy i zajęć.
Szanuję własność cudzą i wspólną.
Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
Pomagam młodszym i mniej sprawnym kolegom.
Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z przyjętymi  zasadami postępowania.
Stosuję formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam, itp.
Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne mi w szkole.

VIII. Formy realizacji programu:
- zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe,
- muzykoterapia,
- rytmika,
- formy teatralne,
- literatura dla dzieci,
- wystawki prac dziecięcych,
- zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców,
- relaksacja,
- kronika przedszkolna,
- uroczystości,
- spotkania,
- konkursy,
- programy,
- przedsięwzięcia,
- publikacje.
IX.  Metody realizacji programu:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane
artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne/.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
X. Ewaluacja
1. Ewaluacji programu wychowawczo- profilaktycznego dokonuje się na radzie pedagogicznej
podsumowującej rok szkolny.
2. W ewaluacji uwzględnia się opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, wytwory dzieci.
3. Sposoby ewaluacji:
a) analiza dokumentów:
- księga protokołów Rady Pedagogicznej,
- plany miesięczne poszczególnych grup,
- arkusze obserwacji, dzienniki,
b) wytwory dzieci.
c) ankiety.



























Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2018-07-04 10:22przez:
Opublikowano:2018-07-04 00:00przez: Administrator
Podmiot udostępniający: Samorządowe Przedszkole w Pacanowie
Odwiedziny:1637

  • Brak wpisów.